תעשיית החומרים והדלקים מעמידה בכל פעם אתגרים חדשים. חלק מאתגרים אלו טמונים בתהליך ההובלה שלהם.
הצורך לשנע נוזלים ממקום למקום היה קיים מאז ומעולם, ובעידן המודרני בו התקנים מחמירים יותר מבעבר, נדרשים פיתוחים שונים כדי לייעל את תהליך השינוע, כדי לחסוך במשאבים ובד בבד לעמוד בתקנות הבטיחות ובדרישות שמציבים הגופים השונים.
החומרים הדורשים הובלה יכולים להיות דלקים למיניהם (בנזין, נפט, שמני סיכה, דיזל), חומרים כימיים, תוצרי פסולת תעשייתית ואף מזון ושתיה: מים מתוקים, מוצרי חלב ועוד.
עבור כל חומר יש לספק את התנאים המתאימים להובלה שתשמור על תקינותו, ושתבטיח שיגיע ליעד כפי שמצופה, תוך התחשבות והתאמה ספציפית לתכונות המאפיינות את החומר. לדוגמה, הובלה של חלב צריכה להתבצע בתנאים שימנעו מהחלב להתקלקל במהלך הנסיעה המאולצת, ולכן סביר שהמיכל בתוכו יאוחסן החלב יקורר בצורה כזו או אחרת ויבודד מהשפעות הסביבה החיצונית (למשל השמש).
נוזלים מסוימים נדרשים לשמור על החום שלהם במהלך ההובלה אל היעד החדש, ולעתים אף לחמם את החומר הנוזלי יותר מהמצב ההתחלתי בו אוחסן במיכל ההובלה. הסיבות לצורך בשמירת החום יכול להגיע משיקולים של שמירה על החומר המובל או כפי שהוזכר קודם - משיקולים של תקינה.
בכדי לאפשר חימום של הנוזלים במהלך השינוע מצוידים המיכלים ברכיבים חשמליים הקרויים מחליפי חום, שהם למעשה גופים צינוריים בהם מזרימים מים חמים במערכת סגורה, וכך בעצם נוצר מצב של חימום הצינור ושימוש באנרגיה זו כדי לחמם את הנוזלים שבאים איתו במגע (כלומר, הנוזלים אותם אנחנו נדרשים לחמם במיכל). כך אנו מקבלים מערכת שבעצם מזינה את עצמה: החום של הרכיב מחמם את הנוזלים, ולאחר שהם צוברים טמפרטורה הם מסייעים בעצמם לתהליך החימום ושימור הטמפרטורה של מחליף החום, והתועלת היא הדדית. כך גם החיסכון במשאבים ובשימוש בחשמל בא לידי ביטוי, מאחר ורק בשלב הראשון ובשלבי ביניים לאחר פרק זמן ממושך יש צורך בחימום חשמלי, ובשאר הזמן המערכת מזינה את עצמה.
החימום החשמלי, והשימוש ברכיבים מסייעים לתהליך מתבצע על ידי גופי חימום על דפנותיו של מחליף החום, המשמשים כמעין תנורים ומופעלים על פי דרישת בקרי הטמפרטורה המותקנים בו.
שיטת החימום הזו בה המים החמים לא באים במגע ישיר עם הנוזל הדורש חימום, אלא זורמים בפנים הצינור היא בעלת יתרונות נוספים פרט לחסכון: היא מאפשרת להימנע מערבוב בין חומרים שונים, שהוא מזהם ולעתים עלול להיות אף הרסני עבור החומר המשונע, שומרת על סביבה סטרילית באופן יחסי עבור החומר ומאפשרת לצמצם את החיכוך עם גורמים חיצוניים למינימום.
לסיכום, הובלת נוזלים בחימום מתבצעת בעזרת רכיבים הקרויים מחליפי חום המייצרים מערכת חימום בתוך מיכל ההובלה של הנוזל, ובעזרת מיכלים מבודדים היטב, כך שהנוזל יוכל להגיע ליעדו בשלום ובבטחה.