מעשה שהיה כך היה:
"הרגעים האחרונים בדירה הישנה. ההורים עוברים בין החדרים, מוודאים שלא נשכח דבר מאחור. כל תכולת הבית ממוינת וארוזה היטב בארגזים, עליהם כיתובים מודגשים באותיות קידוש לבנה – "בגדי ילדים", "הצעצועים של אורי" וכמובן – "זהירות!! שביר!!!"
מועד הגעת המובילים עבר כבר לפני זמן מה. ניסיונות להשיגם בטלפון נענים במשיבון. לאחר זמן המתנה נוסף, עונה המוביל ונשמע נסער – ההובלה הקודמת שלו מתארכת, לא יודע מתי יגיע...
באיחור של שעתיים מגיע המוביל עם פועליו המותשים, סורק את הדירה על תכולתה ומודיע – אי אפשר לבצע את ההובלה! הסיבה: מוטות העץ של הפרגולה המפורקת לא כלולים בהסכם (שנעשה בעל-פה, כמובן). גם כשנאמר למובילים שאין צורך לקחת את הפרגולה, נסוג המוביל מהתחייבותו ופחות-או-יותר נמלט מן המקום."
המשפחה נאלצה לחפש הובלה מעכשיו-לעכשיו, מה שכמובן ייקר מאוד את העלות וגרם עוגמת נפש רבה להם וגם למובילים החדשים, שהגיעו בשעת אחר-צהריים וסיימו את עבודתם קרוב לחצות.
כמעט כל אדם שעבר דירה יותר מפעם בחייו ונזקק להובלה, נתקל בסיפורים כאלה ואחרים על מובילים שאינם מקצועיים. למרבה הצער, הלקחים נלמדים מתוך הניסיון המר, מאחר ולמרבית האנשים בציבור הרחב אין די ניסיון בזיהוי בעיות אפשריות בקרב מובילים. להלן מספר נקודות שעשויות לסייע בבדיקת חברת ההובלה.
לעיתים קרובות הבחירה בחברת הובלה נעשית לפי המחיר בלבד – תקופת מעבר דירה לרוב כרוכה בהוצאות גבוהות ביותר, ומנסים לחסוך במה שרק ניתן. חברות הובלה שאינן-מקצועיות עשויות לתת הצעת מחיר נמוכה באופן לא הגיוני, לעיתים בשיעור של חצי מהמחיר שנתנו חברות אחרות, והדבר טעון בדיקה. חשוב לעשות השוואת מחירים ולבדוק אם ביתר הפרמטרים כל החברות שנבדקו נותנות אותו שרות.
הדבר הראשון שיש לבדוק בשיחת טלפון עם חברת הובלה היא האם קיים רישיון להובלה וביטוח לתכולת הדירה – חברה שעובדת באופן תקין צריכה לקבל רישיון מיוחד המוכר ע"י משרד התחבורה. הרישיון מאפשר לבעליו להפעיל עד חמישה כלי רכב לצורך הובלה. (חשוב להדגיש כי לא מדובר ברישיון נהיגה ולא ברישיון הרכב!) ללא רישיון זה, למוביל אין ידע מקצועי ולא הסמכה ורשות להעביר מטען!
פרמטר חשוב נוסף הוא ביטוח, לחברות הובלה תקניות ואחראיות ישנו ביטוח להובלת דירה, כך שבמקרים של תאונה או נזק משמעותי לרכוש יקר ערך ניתן יהיה לקבל פיצוי. אכן, ייתכן ושני הפרמטרים הללו מייקרים מעט את עלות ההובלה, אך הם חיוניים לשקט הנפשי של המשפחה.
מובילים "חאפרים" נוטים לסגור פרטים בשיחת טלפון מהירה. תאריך ושעה, עוברים ברפרוף על תכולת הדירה וממהרים לתת הצעת מחיר. כשהם מתבקשים לתת מידע נוסף, התייעצויות מקצועיות בנוגע לאריזה, או פרטים מדויקים יותר הם נוטים להתחמק, לתת תשובות כלליות או להשאיר דברים פתוחים ליום ההובלה בסגנון של "אל תדאג אחי, יהיה בסדר". גישה כזו מאפשרת למוביל לשנות את פני הדברים ברגע ההובלה – כגון לטעון ש"זה וזה לא היה בתכנון" ולבקש תשלום נוסף, להודיע פתאום שהמרחק גדול מדיי או שהפועלים כבר עייפים כי זו ההובלה השלישית שלהם לאותו יום.
להקפיד על ביצוע הסכם העברה בכתב – לפרט את תכולת הדירה באופן מדויק, לקבל את חתימת המוביל על כל פרטי העסקה (יום ושעה, מרחק הנסיעה ליעד, עלות כוללת ועוד) ואולי אף להוסיף סעיף לפיצוי במקרה של ביטול פתאומי. חברה המתנהלת באופן שגרתי בצורה תקינה, לא תירתע מהסכם כתוב ואף תעודד אותו. מרבית הסיכויים שמוביל-חאפר לא ישמח לחתום על הסכם שכזה.